Zväzok reďkoviek, nakrájané reďkovky v sklenej miske

Reďkovka

Ľudovo Reďkovka, odborne Reďkev siata (lat. Raphanus sativus), patrí medzi najstaršie ľuďmi pestované rastliny. Slúži ako zelenina, olejnina, ale aj krmivo pre zvieratá. Buľva obsahuje veľa minerálnych látok, z ktorých prevládajú vápnik, síra, fosfor a draslík. Ďalej obsahuje vitamín C, E, B. Používa sa aj ako liečivá rastlina s antimikrobiálnym účinkom. Chcete o reďkovke vedieť viac? Prečítajte si nasledujúce riadky.

Základná charakteristika:

Reďkovka je jedlá rastlina a ako zelenina sa pestuje v mnohých častiach sveta. Jej názov pochádza z lat. radix, čo znamená koreň.

Zvyčajne sa konzumujú koreňové plodiny, ktoré majú priemer 2,5 cm a sú pokryté tenkou kožou červenej, ružovej alebo bielo-ružovej farby. Korene reďkovky majú korenistú chuť. Táto typická chuť reďkovky je spôsobená obsahom horčičného oleja v rastline, ktorý sa pod tlakom mení na glykozid horčičného oleja.

História:

Reďkovka je najbližším príbuzným reďkvi, zeleniny užitočnej pri rôznych chorobách. Reďkovky sa podľa legendy objavili vo Francúzsku v stredoveku, keď sa roľník, ktorý videl malé hľuzy v blízkosti reďkví, rozhodol skúsiť ich pestovať ako samostatnú zeleninu. Reďkovka – ako sa táto zelenina volala – si rýchlo získala obľubu.

Zloženie:

Reďkovky obsahujú bielkoviny, tuky, sacharidy, vlákninu, vodu, sodík, draslík, vápnik, fosfor, horčík, železo, fluór, vitamín A, vitamín E, vitamín B1, vitamín B2, kyselinu nikotínovú (niacín, vitamín PP, vitamín B3), vitamín B6, vitamín C, kyselinu salicylovú.

Priaznivé účinky:

Reďkovka priaznivo pôsobí na organizmus pri kardiovaskulárnych ochoreniach, ateroskleróze, ochoreniach kĺbov. Ostrá chuť reďkovky stimuluje gastrointestinálny trakt, takže koreňovú zeleninu možno použiť ako mierne preháňadlo.

Reďkovka zlepšuje chuť do jedla. Vláknina z reďkovky pomáha odstraňovať z tela prebytočný cholesterol, ťažké kovy a rádionuklidy. S nízkym obsahom kalórií obsahuje reďkovka rekordné množstvo bielkovín v porovnaní s ostatnou zeleninou. Okrem toho je v reďkovkách veľa vitamínu C, pričom v červených hľuzách je ho viac ako v bielych. Aby ste dosiahli dennú potrebu vitamínu C, musíte zjesť asi 250 g reďkovky. Reďkovková šťava je tiež veľmi užitočná. Ak chcete zjemniť jej ostrú chuť - zmiešajte ju s mrkvovou šťavou v pomere 1:2.

Využitie v kuchyni:

Horčičné oleje, ktoré majú antiseptické vlastnosti, dodávajú reďkovkám korenistú chuť. Ak chcete odstrániť určitú horkosť koreňovej plodiny, môžete ju zaliať vriacou vodou.

Z jedál s reďkovkami sú najobľúbenejšie, samozrejme, šaláty. Ale okrem nich existuje veľa receptov. Reďkovku môžete nakladať, alebo  ju pridať do polievok.

Okrem samotných koreňových plodín sú jedlé aj vrcholky reďkovky. Pokiaľ ide o zloženie vitamínov a minerálov, sú ešte bohatšie ako koreňové plodiny. Takže na jar môžu byť zelené časti reďkovky skutočnou spásou z ochorenia beriberi.

Pridáva sa do polievok, šalátov, občas sa s nimi robí boršč. Môžete ju dusiť ako kapustu a podávať ako prílohu k mäsu. Na jar a v lete vás poteší vitamínový osviežujúci jogurtový pokrm, do ktorého môžete pridať nakrájané reďkovky, nasekaný cesnak, vetvičku kôpru a petržlenovú vňať.

Tip: Ak neviete, ako túto surovinu skladovať a zaujíma vás toho o nej ešte viac, prečítajte si Reďkovky - gastro tipy a triky.

Zaujímavosť:

Reďkovka bola jednou z kultúrnych rastlín pestovaných na Medzinárodnej vesmírnej stanici na štúdium vývoja rastlín v nulovej gravitácii. Reďkovka bola vybraná jednak kvôli jej krátkemu vegetačnému obdobiu (asi 45 dní), ako aj kvôli tomu, že sa dá jesť koreň aj jej listy, čo je pri pestovaní rastliny vo vesmíre mimoriadne dôležité.

Fotka od Skica911 z Pixabay

Komentáre


Pridajte prosím svoj názor