Špargľa, šampiňóny, červená cibuľa, baby karotka, olivový olej, surové mäso na kocky

Minerály a minerálne látky

Minerály a minerálne látky. Čo sú zač? Aké sú najdôležitejšie minerály? Akú funkciu majú v našom tele? Čo sa stane, ak nám chýbajú? Obsahuje ich pečeň, zelenina či olivový olej. V akých potravinách sa ešte presne nachádzajú? A mnohé iné zaujímavé tipy či rady sa dozviete, ak budete čítať ďalej.

Zverejnené:

01. máj 2022 (nedeľa) - 17:49 od:  marTinka

Minerály sú anorganické chemické prvky, tiež známe ako stopové prvky; pretože sú potrebné len v malom množstve. Napriek tomu sú nevyhnutné pre udržanie života, rast a reprodukciu.

Zinok
Funkcia: podieľa sa na správnom fungovaní ciev a pokožky, raste nechtov a vlasov.

Prírodný zdroj: mäso, vajcia, morské plody, obilniny, vlašské orechy, mandle, tekvicové semienka a kukurica.

Nedostatok: Riziko nedostatku hrozí vegetariánom, pri dlhotrvajúcej hnačke a podvýžive spôsobujúcej spomalenie rastu, alopéciu, postihnutie kože a slizníc.

Meď
Funkcia: napomáha mineralizácii kostí, je antioxidačná a protizápalová.

Prírodný zdroj: pečeň, mäkkýše, zelenina, orechy a semená.

Nedostatok: v dôsledku nedostatočného prísunu alebo strát ako sú chronické hnačky, popáleniny a podvýživa.

Jód
Funkcia: je nevyhnutný pre fungovanie štítnej žľazy.

Prírodný zdroj: kôrovce, ryby, losos, sardinky, krevety, mušle, makrely, ananás.

Nedostatok: spôsobuje poškodenie rastu a mentálny deficit.

Selén
Funkcia: antioxidant a správna funkcia štítnej žľazy.

Prírodný zdroj: obilniny, mäso, mäkkýše, ryby, vajcia a mlieko.

Nedostatok: u detí kŕmených dlhodobou parenterálnou výživou, pri zlyhaniach obličiek alebo pečene alebo pri tráviacej malabsorpcii.

Chróm
Funkcia: zasahuje do metabolizmu cukrov.

Prírodný zdroj: mäso, obilniny, strukoviny, syry, pšeničné klíčky, orechy a pivovarské kvasnice.

Nedostatok: zriedkavý.

Železo
Funkcia: transport kyslíka do buniek.

Prírodný zdroj: železo z potravy sa využíva nepravidelne, ale príjem živočíšnych bielkovín (morčacie, kuracie, ryby, strukoviny, lastúrniky, mušle, červené mäso) a vitamínu C napomáhajú k zvýšeniu vstrebávania. Železo obsiahnuté v celozrnných výrobkoch, strukovinách, špenáte sa horšie vstrebáva a jeho vstrebávanie sa zlepší, ak ich skombinujeme s potravinami bohatými na vitamín C ako je kivi, paradajka, brokolica, pomaranč, atď. Materské mlieko má málo železa, ale je to kompenzované jeho absorpciou, ktorá je veľmi vysoká.

Nedostatok: je častý. U žien v dôsledku menštruačných strát a u tehotných žien v dôsledku vysokých potrieb plodu, ktoré môžu spôsobiť anémiu. U detí do dvoch rokov (6-24 mesiacov) je tiež riziko anémie, pretože potreba železa je väčšia a strava je stále obmedzená. Môžu ho potrebovať výlučne dojčené deti po 6. mesiaci alebo tie, ktoré pijú kravské mlieko do jedného roka života.

Fluór
Funkcia: zasahuje do vývoja a udržiavania zubov a kostí.

Prírodný zdroj: morská voda, pitná voda, zelenina, mäso, konzervované a údené ryby, morské plody, čaj, zubné pasty.

Nedostatok: zubný kaz. Čistenie zubov by sa malo vykonávať pomocou fluoridových zubných pást (<500 ppm u detí vo veku 2-6 rokov a medzi 1000-1450 ppm u detí starších ako 6 rokov).

Vápnik
Funkcia: zasahuje do nervového vedenia, svalovej kontrakcie a do udržiavania kostí a zubov.

Prírodný zdroj: mliečne výrobky (väčšia dostupnosť v materskom mlieku ako v dojčenskej výžive), orechy, strukoviny, mäso. Vstrebávanie vápnika zlepšuje vitamín D a fosfor.

Nedostatok: deformácia skeletu detí a dospelých, osteoporóza.

Fosfor
Funkcia: tvorba a udržiavanie kostí.

Prírodný zdroj: mäso, ryby a obilniny.

Nedostatok: veľmi zriedkavý.

Horčík
Funkcia: tvorba kostry a mäkkých tkanív. Zabraňuje vzniku zubného kazu.

Prírodný zdroj: semená, zelenina, v menšej miere mlieko, orechy, čokoláda, banán, mäso a ryby.

Nedostatok: pri tráviacej malabsorpcii, dlhotrvajúcom vracaní a hnačke, problémoch s obličkami.

Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

----------------------------------------------------------

#minerály

----------------------------------------------------------